مکمل های غذایی و ورزشی

تفاوت پروتئین وی و کازئین

پروتئین وی و کازئین هر دو مکمل های غذایی  پر فروش هستند که مورد مصرف بسیاری از ورزشکاران و پرورش کاران قرار میگیرند، اما موضوع این است که این دو پروتئین چه فرقی باهم دارند ؟

هر دو این مکمل های غذایی و ورزشی كيفيت بالايي دارند و از پروتئين هاي كاملي هستند كه غني از آمينواسيد هاي زنجيره اي شاخه اي مي باشند، به همين دليل است كه در زمينه تغذيه بدنسازي براي رشد عضلات و ترميم آن ها بسيار مفيد هستند. با اينكه هر دو از منابع غني پروتئين هستند اما تفاوت هايي بين اين دو برادر عضله ساز وجود دارد!
وي و كازئين از پروتئين هايي هستند كه ريشه آن ها به پروتئين شير بر مي گردد و از عمل پنيرسازي بدست مي آيند. در حقيقت، تمام محصولاتي كه از پنيرسازي حاصل مي شوند و نوعي محصول لبني به شمار مي آيند داراي وي و كازئين هستند. 80 درصد شير كازئين است و 20 درصد مابقي پروتئين وي است.

تفاوت مکمل وی و کازئین

یکی از مهم ترین تفاوت های این دو مکمل سرعت هضم و گوارش آنها است، مکمل پروتئین وی یک مکمل زود هضم با گوارشی اسان است از طرف ديگر كازئين از مكمل هاي بدنسازي است كه به آرامي و به تدريج گوارش پيدا مي كند. مولكول هاي كازئين بعد از برخورد با معده و سلول هاي آن براي گوارش كامل به 5 تا 7 ساعت زمان نياز دارند. در حالي كه پروتئين وي در كمتر از 2 ساعت گوارش پيدا مي كند.مکمل وی سبب می‌شود تا سنتز پروتئین به سرعت بالا برود اما این افزایش مدت زمان طولانی باقی نمی‌ماند. اما در مقابل کازئین به آرامی سنتز پروتئین را بالا می‌برد اما مدت زمان بیشتری این اثر را حفظ می‌کند که به معنای عضله بیشتر است.

پروتئين وي به برادر "سريع" معروف است، چراكه زودتر گوارش پيدا مي كند. از طرف ديگر كازئين از مكمل هاي بدنسازي است كه به آرامي و به تدريج گوارش پيدا مي كند. مولكول هاي كازئين بعد از برخورد با معده و سلول هاي آن براي گوارش كامل به 5 تا 7 ساعت زمان نياز دارند. در حالي كه پروتئين وي در كمتر از 2 ساعت گوارش پيدا مي كند.
با اينكه اين دو مكمل بدنسازي پس از هر بار مصرف ميزان آمينواسيد را تا حد زيادي بالا مي برند اما پروتئين وي آنابوليك تر است، يعني بيشتر و بهتر مي تواند به ساخت سلول هاي عضلاني كمك كند، زيرا اين مكمل بدنسازي سطح و غلظت آمينو اسيد را در زمان كوتاهي بالا مي برد، كه همين امر براي ساخت و سنتز سلول هاس عضلاني ضروري است.
از طرف ديگر كازئين نوعي مكمل بدنسازي ضد كاتابوليك است، يعني از تحليل رفتن يا از بين رفتن بيش از حد سلول هاي عضلاني پيشگيري مي كند، زيرا يك جريان طولاني و مداوم از آمينواسيد ها را براي تغذيه عضلات پديد مي آورد.

 

    نظرات (0)

    هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

    نظر خود را اضافه کنید.

    ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
    پیوست ها (0 / 3)
    مکان خود را به اشتراک بگذارید
    0
    به اشتراک بزار