ویتامین های غذایی و ورزشی

ویتامین E و تاثیر آن در پرورش اندام

ویتامین E  یک ویتامین مفید و موثر در بدن می باشد که به دلیل خاصیت آ نتی اکسیدانی که دارد برای سلامت بدن بسیار حائز اهمیت میباشد .این ویتامین در دیواره سلول ها قرار می گیرد و با رادیکال های آزاد که سر منشاء  بیماری های خطرناک در بدن می باشد مقابله می کند و همچنین از تخریب سلول جلوگیری میکند.

ویتامین ای با کمک به حفط سلامت سلول ها به رشد  وتکثیر  آنها  کمک می کند وبا شرکت در این  فرآیند  متابولیکی باعث رشد عضلات می شود و قدرت آنها را تقویت میکند همچنین این ویتامین محلول در چربی با عث حفظ  سلامت پوست شادابی و زیبایی آن نیز می گردد.

ورزش های سنگین و هوازی با فشار آوردن به بدن و مصرف بیشتر اکسیژن باعث تولید بیشتر رادیکال های ازاد می شوند که برای بدن بسیار مضر می باشد در نتیجه ورزشکاران به مقدار بیش تری از ویتامین E برای خنثی سازی این رادیکال ها نیاز دارد تا بتوانند ماهیچه های خود را سالم و قوی نگه دارند وضمن حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن به ریکاوری هرچه سریع تر عضلات خود پس از تمرینات سنگین ورزشی کمک کنند.تجمع رادیکال‌ های آزاد در بدن یک حالت سمی ایجاد می‌کند و منجر به ضعف عملکرد، اختلال در رشد عضله و ریکاوری و ضعف سیستم ایمنی می‌شود. ویتامین E با تقویت رشد عضلات و سرعت دادن به ریکاوری و تاثیرات مثبتش بر فشار خون، خون‌رسانی به عضلات را نیز بهبود می‌بخشد.از طرفی دیگر ویتامین ای به ارتقاء سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند و به این وسیله می‌تواند در عدم ابتلای ورزشکاران به انواع بیماری‌ها به هنگام انجام تمرینات موثر باشد. به همین دلایل مصرف مکمل ویتامین E به بدنسازان توصیه می‌شود.

منابع ویتامین E:
1-روغن جوانه گندم روغن آفتاب گردان
2-آجیل
3-کیوی و گوجه فرنگی
4-کلم بروکلی و اسفناج
مزایای مصرف ویتامین E:
  1. رشد و تکثیر سلول ها 
  2. کمک به سنتز پروتئین 
  3. عضله سازی
  4. سرعت دادن به ریکاری
  5. خون رسانی به عضلات
  6. تخریب رادیکال های آزاد مضر 
  7. حاوی آنتی اسیدان

 

میزان مصرف ویتامین E:

میزان ویتامین ای مناسب برای بدن افراد بالغ 15 مییلی گرم می باشد و بدن انسان بیش از 800 میلی گرم توانایی تحمل این ویتامین را ندارد و باعث عوارش خطرناکی چون سکته می گردد.

 

 

برچسب ها: پرورش اندام, ویتامین E و تاثیر آن در پرورش اندام, ویتامین E

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
0
به اشتراک بزار